Učme (ne)inak

Čo znamená učiť inak? Keď sa bližšie pozrieme na vzdelávanie “inak”, zistíme, že má spoločné črty, ktoré ho robia “iným” a zároveň navzájom podobným. Inakosť je daná vymedzením sa voči klasike a podobnosť je zrejmá zo spoločných životných hodnôt. A práve tu je kameň úrazu. To, čo by malo byť zrejmé, označujeme za niečo “iné”, vzácne, výnimočné..
Sme tým, čomu veríme. Ak veríme, že hodnoty, ktoré vo vzdelávaní uplatňujeme, stoja za to aby sme ich žili my i naše deti, nerobme ich “inakšími”. Dávajme im punc prirodzenosti a samozrejmosti. Učme v dobrej viere, že to čo vo vzdelávaní prezentujeme, je v našej spoločnosti bežné. Napríklad porozumenie, kritické myslenie, spolupráca, dôvera, slušnosť, úcta … A ono sa to postupne stane skutočnosťou.
Vzdelávanie nemusí byť iné. Má byť také, akým chceme, aby bolo. Prirodzené, moderné, tvorivé, radostné a objavné. Má nás napĺňať a baviť.

 

 

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

CAPTCHA *

Najpopulárnejšie články za posledný mesiac:
Najnovšie články:
  • Čas detstva a rodičovstva

    Koľko času má detstvo? Presne toľko, koľko času majú dospelí na to, aby im stihli pripraviť plný batôžtek detstva, z ktorého budú môcť čerpať v dospelosti. Nesmie byť deťom ťažký, ale určitú váhu by mať mal, aby vedeli, že ho Čítať ďalej …

  • Dobrý učiteľ je ako dobrý záhradník

    Dobrý učiteľ je ako dobrý záhradník. S láskou pestuje svoje dietky rastlinky, stará sa o ne, záleží mu na každej jednej. Vytvára im špecifické podmienky podľa jednotlivých potrieb a nárokov. Chystá im pôdu s dostatkom živín, aby z nej mohli Čítať ďalej …

  • Láska, dôvera a rešpekt

    Inklúzia je proces, nie stav. Vyskytuje sa v prostrediach s dobre nastavenými vzťahmi. Tie si tvoríme sami. Od nás sa ich naučia tvoriť naše deti. Hovorí sa tomu zrkadlenie. Skutočná zmena školy tkvie vo vzťahoch, nie v učebných osnovách. Bezpečné Čítať ďalej …

  • Vzdelávacie štandardy zo slovenčiny a matematiky pre prvý stupeň ZŠ

    Zaujíma vás, čo by vaše dieťa malo vedieť zo slovenčiny a matematiky v prvom, druhom, treťom a štvrtom ročníku základnej školy? Viete, čo sú vzdelávacie štandardy a prečo sú v platnosti doterajšie aj upravené? Aby mohli žiaci pokračovať vo vzdelávaní Čítať ďalej …

  • Patrí písané písmo do prvej triedy?

    Prečo prvákov neteší písanie Len málo prvákov sa učí písať s radosťou. Na začiatku majú veľké očakávania, sú zvedaví, no s narastajúcim počtom písmen ich písanie prestane baviť. Mnohé šesťročné deti na zvládnutie učenia sa písať písaným písmom ešte psychicky Čítať ďalej …