Pripravme podmienky

 Pripraviť podmienky pre reformu nie je ťažké, ak vieme, čo chceme zmenou dosiahnuť. A to vieme. Na tému najnovšej školskej reformy je popísaných veľa strán, uskutočnených množstvo diskusií, uverejnených veľa pripomienok a názorov. Školstvo je vec verejná. Znamená to, že verejnosť má právo sa nielen k veci vyjadrovať, ale v nej i konať. Tak konajme.

Začnime od seba. Každý tam, kde sme. Podporujme mladých ľudí v tvorivosti, učme ich hodnotám znášanlivosti, tolerancie a spolupráce. Rozvíjajme ich jedinečné talenty, učme ich kriticky myslieť, pracovať s informáciami. Buďme im vzorom v čestnosti a v činorodosti. Umožnime im mať vlastný názor, cibriť si dôvtip, uplatňovať nadhľad a zmysel pre humor. Povzbudzujme ich v zvedavosti a v objavovaní. Tešme sa, že sa pýtajú, že chcú vedieť viac. Komunikujme s nimi otvorene a rešpektujúco. Prejavujme radosť i nadšenie z ich úspechov. Chyby berme ako výzvy k vynaliezavosti a trénovanie riešenia konfliktov.  Neberme im rozlet, fantáziu. Prináleží im stavať si vysoké ciele. Buďme pre ne dôveryhodnými partnermi.

Keď toto dokážeme v rodine, keď sa v spoločnosti i v politike objaví aspoň zopár osobností hodných nasledovania, máme základnou farbou vymaľované. O ďalšie nátery sa už postará škola. Kvalitná, efektívna, inovatívna.

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

CAPTCHA *

Najpopulárnejšie články za posledný mesiac:
Najnovšie články:
  • Dobrý učiteľ je ako dobrý záhradník

    Dobrý učiteľ je ako dobrý záhradník. S láskou pestuje svoje dietky rastlinky, stará sa o ne, záleží mu na každej jednej. Vytvára im špecifické podmienky podľa jednotlivých potrieb a nárokov. Chystá im pôdu s dostatkom živín, aby z nej mohli Čítať ďalej …

  • Láska, dôvera a rešpekt

    Inklúzia je proces, nie stav. Vyskytuje sa v prostrediach s dobre nastavenými vzťahmi. Tie si tvoríme sami. Od nás sa ich naučia tvoriť naše deti. Hovorí sa tomu zrkadlenie. Skutočná zmena školy tkvie vo vzťahoch, nie v učebných osnovách. Bezpečné Čítať ďalej …

  • Vzdelávacie štandardy zo slovenčiny a matematiky pre prvý stupeň ZŠ

    Zaujíma vás, čo by vaše dieťa malo vedieť zo slovenčiny a matematiky v prvom, druhom, treťom a štvrtom ročníku základnej školy? Viete, čo sú vzdelávacie štandardy a prečo sú v platnosti doterajšie aj upravené? Aby mohli žiaci pokračovať vo vzdelávaní Čítať ďalej …

  • Patrí písané písmo do prvej triedy?

    Prečo prvákov neteší písanie Len málo prvákov sa učí písať s radosťou. Na začiatku majú veľké očakávania, sú zvedaví, no s narastajúcim počtom písmen ich písanie prestane baviť. Mnohé šesťročné deti na zvládnutie učenia sa písať písaným písmom ešte psychicky Čítať ďalej …

  • Užívajte si svoje rodičovstvo, nie školský polrok

    Ak chcete nechať deťom užívať si detstvo, urobíte to najlepšie tak, že si s nimi užijete rodičovstvo. Rodičovská výchova nemá výnimky. Čas ani pandémia nezastaví. Nedá sa posunúť, ani odložiť na lepšie časy. Rutina denného režimu v uzavretom priestore dáva Čítať ďalej …