Šlabikárová knižka pre deti od troch rokov – inšpiratívny návod

Písmeno A Á a á  Amálka

Text ešte nemusíme dieťaťu čítať. Otázkami z textu si pomáhame v komunikácii o obrázku.

Orientácia v ilustrácii:
– dieťa samé spontánne objavuje, ukazuje a pomenováva veci a javy na obrázku
– vedieme dieťa: ukáž, kde je ananás, vtáčik, čo má kolesá, …koľko motýľov je na obrázku, čoho je viac/menej
– odpovedáme na zvedavé otázky čo je to, prečo je to tak
– polemizujeme, debatujeme, rozmýšľame čo je na obrázku realita, čo je fantázia, porovnávame so skutočnosťou
– zakryjeme obrázok a spomíname si, čo všetko sme na ňom postrehli
– porovnávame čo lieta, čo pláva, …
– rozprávame sa o obrázku ako celku, kam asi idú, či sme boli niekde takto my, čo sme tam videli …, ako nám bolo …
– všímame si vtipné detaily, vymýšľame, čo by bolo keby, ako by to mohlo byť, bavíme sa

Orientácia v texte:
– všímame si farebnosť textu
– vyhľadávame farebné písmená
– hľadáme, či je rozdiel v tvare farebných písmen, alebo či majú všetky rovnaký tvar
– hľadáme bodky, otázniky, čiarky, úvodzovky

Dôležité
Vždy robíme iba toľko, koľko dieťa robiť baví. Nenútime ho. Zmyslom je budovať vzťah k čítaniu, k učeniu. Nie je účelom ani zámerom nájsť všetky bodky, čiarky, písmená, .. Tempo si určuje dieťa samé. Aj to, či ho viac zaujíma antilopa, autobus alebo písmeno.

Najdôležitejšie
Náš čas, pozornosť, ochota, trpezlivosť, hra, radosť – naladenie sa na dieťa, vzájomne na seba. Rešpekt a láska.

Čo trénujeme, podporujeme a rozvíjame:
– pozornosť
– vnímavosť a všímavosť
– pamäť
– matematické zručnosti
– komunikačné zručnosti
– emocionálnu inteligenciu
– rozumové schopnosti, kritické myslenie, prácu s informáciami
– rozvoj tvorivosti a fantázie
– zdravý zmysel pre humor

Čo nás ešte baví:
– zívať ako Amálka
– skákať ako antilopa
– lietať, mávať krídlami ako albatros
– plávať, ako rybky v akváriu, či mori
– jesť avokádo, či ananás
– voziť sa v aute, či v autobuse, hrať sa s autíčkami
– pozorovať húsenice
– …

Knižka môže s dieťaťom rásť. V ďalších článkoch sa venujeme jej inšpiratívnemu využitiu a popisu pre predškolákov a prvákov.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

CAPTCHA *

Najpopulárnejšie články za posledný mesiac:
Najnovšie články:
  • Dobré vzťahy sú viac, ako dobré vysvedčenie

    Horúci záver školského roka je tak, ako jeho celý priebeh, vyčerpávajúci. Zásadné je, aby sa deti v škole cítili spokojne a bezpečne. Unavení učitelia tiež. Láskavý prístup s pevnými pravidlami dá deťom pocit istoty a dospelých ochráni pred vlastným hnevom. Čítať ďalej …

  • Čas detstva a rodičovstva

    Koľko času má detstvo? Presne toľko, koľko času majú dospelí na to, aby im stihli pripraviť plný batôžtek detstva, z ktorého budú môcť čerpať v dospelosti. Nesmie byť deťom ťažký, ale určitú váhu by mať mal, aby vedeli, že ho Čítať ďalej …

  • Dobrý učiteľ je ako dobrý záhradník

    Dobrý učiteľ je ako dobrý záhradník. S láskou pestuje svoje dietky rastlinky, stará sa o ne, záleží mu na každej jednej. Vytvára im špecifické podmienky podľa jednotlivých potrieb a nárokov. Chystá im pôdu s dostatkom živín, aby z nej mohli Čítať ďalej …

  • Láska, dôvera a rešpekt

    Inklúzia je proces, nie stav. Vyskytuje sa v prostrediach s dobre nastavenými vzťahmi. Tie si tvoríme sami. Od nás sa ich naučia tvoriť naše deti. Hovorí sa tomu zrkadlenie. Skutočná zmena školy tkvie vo vzťahoch, nie v učebných osnovách. Bezpečné Čítať ďalej …

  • Vzdelávacie štandardy zo slovenčiny a matematiky pre prvý stupeň ZŠ

    Zaujíma vás, čo by vaše dieťa malo vedieť zo slovenčiny a matematiky v prvom, druhom, treťom a štvrtom ročníku základnej školy? Viete, čo sú vzdelávacie štandardy a prečo sú v platnosti doterajšie aj upravené? Aby mohli žiaci pokračovať vo vzdelávaní Čítať ďalej …