Šlabikárová knižka pre deti od troch rokov – inšpiratívny návod

Písmeno A Á a á  Amálka

Text ešte nemusíme dieťaťu čítať. Otázkami z textu si pomáhame v komunikácii o obrázku.

Orientácia v ilustrácii:
– dieťa samé spontánne objavuje, ukazuje a pomenováva veci a javy na obrázku
– vedieme dieťa: ukáž, kde je ananás, vtáčik, čo má kolesá, …koľko motýľov je na obrázku, čoho je viac/menej
– odpovedáme na zvedavé otázky čo je to, prečo je to tak
– polemizujeme, debatujeme, rozmýšľame čo je na obrázku realita, čo je fantázia, porovnávame so skutočnosťou
– zakryjeme obrázok a spomíname si, čo všetko sme na ňom postrehli
– porovnávame čo lieta, čo pláva, …
– rozprávame sa o obrázku ako celku, kam asi idú, či sme boli niekde takto my, čo sme tam videli …, ako nám bolo …
– všímame si vtipné detaily, vymýšľame, čo by bolo keby, ako by to mohlo byť, bavíme sa

Orientácia v texte:
– všímame si farebnosť textu
– vyhľadávame farebné písmená
– hľadáme, či je rozdiel v tvare farebných písmen, alebo či majú všetky rovnaký tvar
– hľadáme bodky, otázniky, čiarky, úvodzovky

Dôležité
Vždy robíme iba toľko, koľko dieťa robiť baví. Nenútime ho. Zmyslom je budovať vzťah k čítaniu, k učeniu. Nie je účelom ani zámerom nájsť všetky bodky, čiarky, písmená, .. Tempo si určuje dieťa samé. Aj to, či ho viac zaujíma antilopa, autobus alebo písmeno.

Najdôležitejšie
Náš čas, pozornosť, ochota, trpezlivosť, hra, radosť – naladenie sa na dieťa, vzájomne na seba. Rešpekt a láska.

Čo trénujeme, podporujeme a rozvíjame:
– pozornosť
– vnímavosť a všímavosť
– pamäť
– matematické zručnosti
– komunikačné zručnosti
– emocionálnu inteligenciu
– rozumové schopnosti, kritické myslenie, prácu s informáciami
– rozvoj tvorivosti a fantázie
– zdravý zmysel pre humor

Čo nás ešte baví:
– zívať ako Amálka
– skákať ako antilopa
– lietať, mávať krídlami ako albatros
– plávať, ako rybky v akváriu, či mori
– jesť avokádo, či ananás
– voziť sa v aute, či v autobuse, hrať sa s autíčkami
– pozorovať húsenice
– …

Knižka môže s dieťaťom rásť. V ďalších článkoch sa venujeme jej inšpiratívnemu využitiu a popisu pre predškolákov a prvákov.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

CAPTCHA *

Najpopulárnejšie články za posledný mesiac:
Najnovšie články:
  • Inklúzia ako prirodzený jav

    Škola nie je špecializované laboratórium s umelými podmienkami. Pravidlá, ktoré v škole platia, majú byť univerzálne použiteľné v každodennom živote. Lebo pre deti je škola život. Trávia v nej príliš veľa času na to, aby si z nej do svojej budúcnosti neodniesli potrebné zručnosti. Čítať ďalej …

  • Domáce vzdelávanie školákov na žiadosť rodičov

    V článku sme aktuálne upravili a pre prehľadnosť vybrali z nižšie citovaného zákona len state týkajúce sa individuálneho vzdelávania  žiakov základnej školy na žiadosť rodičov na území Slovenska, v školách tu zriadených. Časová verzia predpisu účinná od 01.09.2021 do 31.12.2021 Čítať ďalej …

  • Domáce vzdelávanie je možné aj v materskej škole

    Domáce vzdelávanie môžu absolvovať okrem školákov aj predškoláci, prijatí na povinné predprimárne vzdelávanie. V článku uverejňujeme aktuálne znenie zákona 245/2008 Z.z. z 22. mája 2008 o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Časová verzia Čítať ďalej …

  • Domáce vzdelávanie školáka, ktorému zdravotný stav neumožňuje účasť na vzdelávaní v škole

    V článku sme pre prehľadnosť vybrali z nižšie citovaného zákona len state týkajúce sa individuálneho vzdelávania žiakov základnej školy, ktorým zdravotný stav neumožňuje zúčastňovať sa pravidelne vyučovania v škole. Zákon 245/2008 Z.z.z 22. mája 2008 o výchove a vzdelávaní (školský Čítať ďalej …

  • Dobré vzťahy sú viac, ako dobré vysvedčenie

    Horúci záver školského roka je tak, ako jeho celý priebeh, vyčerpávajúci. Zásadné je, aby sa deti v škole cítili spokojne a bezpečne. Unavení učitelia tiež. Láskavý prístup s pevnými pravidlami dá deťom pocit istoty a dospelých ochráni pred vlastným hnevom. Čítať ďalej …