Šlabikárová knižka pre deti od troch rokov – inšpiratívny návod

Písmeno A Á a á  Amálka

Text ešte nemusíme dieťaťu čítať. Otázkami z textu si pomáhame v komunikácii o obrázku.

Orientácia v ilustrácii:
– dieťa samé spontánne objavuje, ukazuje a pomenováva veci a javy na obrázku
– vedieme dieťa: ukáž, kde je ananás, vtáčik, čo má kolesá, …koľko motýľov je na obrázku, čoho je viac/menej
– odpovedáme na zvedavé otázky čo je to, prečo je to tak
– polemizujeme, debatujeme, rozmýšľame čo je na obrázku realita, čo je fantázia, porovnávame so skutočnosťou
– zakryjeme obrázok a spomíname si, čo všetko sme na ňom postrehli
– porovnávame čo lieta, čo pláva, …
– rozprávame sa o obrázku ako celku, kam asi idú, či sme boli niekde takto my, čo sme tam videli …, ako nám bolo …
– všímame si vtipné detaily, vymýšľame, čo by bolo keby, ako by to mohlo byť, bavíme sa

Orientácia v texte:
– všímame si farebnosť textu
– vyhľadávame farebné písmená
– hľadáme, či je rozdiel v tvare farebných písmen, alebo či majú všetky rovnaký tvar
– hľadáme bodky, otázniky, čiarky, úvodzovky

Dôležité
Vždy robíme iba toľko, koľko dieťa robiť baví. Nenútime ho. Zmyslom je budovať vzťah k čítaniu, k učeniu. Nie je účelom ani zámerom nájsť všetky bodky, čiarky, písmená, .. Tempo si určuje dieťa samé. Aj to, či ho viac zaujíma antilopa, autobus alebo písmeno.

Najdôležitejšie
Náš čas, pozornosť, ochota, trpezlivosť, hra, radosť – naladenie sa na dieťa, vzájomne na seba. Rešpekt a láska.

Čo trénujeme, podporujeme a rozvíjame:
– pozornosť
– vnímavosť a všímavosť
– pamäť
– matematické zručnosti
– komunikačné zručnosti
– emocionálnu inteligenciu
– rozumové schopnosti, kritické myslenie, prácu s informáciami
– rozvoj tvorivosti a fantázie
– zdravý zmysel pre humor

Čo nás ešte baví:
– zívať ako Amálka
– skákať ako antilopa
– lietať, mávať krídlami ako albatros
– plávať, ako rybky v akváriu, či mori
– jesť avokádo, či ananás
– voziť sa v aute, či v autobuse, hrať sa s autíčkami
– pozorovať húsenice
– …

Knižka môže s dieťaťom rásť. V ďalších článkoch sa venujeme jej inšpiratívnemu využitiu a popisu pre predškolákov a prvákov.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

CAPTCHA *

Najpopulárnejšie články za posledný mesiac:
  • Školstvo bez kultúry neprežije Keď som písala šlabikárovú knižku, predstavovala som si, ako z nej bude deťom čítať umelkyňa, či umelec. Rozohrá emócie, vdýchne písmenám život, vtiahne nás do deja a vzbudí túžbu počúvať ďalej … Bez umenia a kultúry školstvo neprežije. Podržať umenie aj v ...Čítať ďalej...
  • 24 rokov rodičovstva v 4 okamihoch Keď mal štyri roky: Mami, poď sa so mnou hrať. Nemôžem, musím upratať. Nemusíš, chceš. Máš pravdu. Chcela som upratovať. Ale viac sa chcem s tebou hrať. Poupratujeme potom spolu. Keď mal šesť rokov: Mami, na čo sú mi známky? Nepotrebujem ich. Máš pravdu. Nepotrebuješ. Ani ja. Keď ...Čítať ďalej...
  • Milí rodičia, z celého srdca vám prajem, aby sa tento školský rok, stal pre vás v tom najlepšom zmysle nezabudnuteľný. Napriek neistote s akou začína. Obavy a neistota sú na mieste, nemali by však zatieniť radostné očakávania a vzrušujúce napätie z nového ...Čítať ďalej...
  • Šlabikárová knižka – čítanie priateľské deťom Vo vzdelávaní majú príbehy a rozprávky svoje pevné miesto. Oprávnene. Obohacujú detskú myseľ, cibria fantáziu, predstavivosť a tvorivosť.  Šlabikárová knižka je detskou rozprávkovo-náučnou knižkou. Učenie čítania spája s hodnotami, na ktorých v živote záleží. Prečo je šlabikárová knižka A ako AMÁLKA ...Čítať ďalej...
  • Domáce vzdelávanie – Zákon 245/2008 Z.z. Zákon o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov § 24 Individuálne vzdelávanie (1) O povolení individuálneho vzdelávania rozhoduje riaditeľ školy, do ktorej bol žiak prijatý (ďalej len „kmeňová škola“), na základe písomnej žiadosti zákonného zástupcu maloletého žiaka alebo na základe písomnej žiadosti plnoletého žiaka. (2) O povolení individuálneho vzdelávania ...Čítať ďalej...
Najnovšie články:
  • Školstvo bez kultúry neprežije

    Keď som písala šlabikárovú knižku, predstavovala som si, ako z nej bude deťom čítať umelkyňa, či umelec. Rozohrá emócie, vdýchne písmenám život, vtiahne nás do deja a vzbudí túžbu počúvať ďalej … Bez umenia a kultúry školstvo neprežije. Podržať umenie Čítať ďalej …

  • 24 rokov rodičovstva v 4 okamihoch

    Keď mal štyri roky: Mami, poď sa so mnou hrať. Nemôžem, musím upratať. Nemusíš, chceš. Máš pravdu. Chcela som upratovať. Ale viac sa chcem s tebou hrať. Poupratujeme potom spolu. Keď mal šesť rokov: Mami, na čo sú mi známky? Čítať ďalej …

  • Milí rodičia,

    z celého srdca vám prajem, aby sa tento školský rok, stal pre vás v tom najlepšom zmysle nezabudnuteľný. Napriek neistote s akou začína. Obavy a neistota sú na mieste, nemali by však zatieniť radostné očakávania a vzrušujúce napätie z nového Čítať ďalej …

  • Učitelia na javisku života

    Ešte pár dní a zdvihne sa opona ďalšieho školského roka. Na jeho javisku sa budú odohrávať tisícky skutočných príbehov. Každý deň bude premiéra. Netrúfame si dnes povedať, čím nás prekvapí. To, čo vieme je, že dej musí stále napredovať a Čítať ďalej …

  • Šlabikárová knižka – čítanie priateľské deťom

    Vo vzdelávaní majú príbehy a rozprávky svoje pevné miesto. Oprávnene. Obohacujú detskú myseľ, cibria fantáziu, predstavivosť a tvorivosť.  Šlabikárová knižka je detskou rozprávkovo-náučnou knižkou. Učenie čítania spája s hodnotami, na ktorých v živote záleží. Prečo je šlabikárová knižka A ako Čítať ďalej …