Spomienka na začiatky inovácií a dnešok

Už je to takmer 30 rokov, čo sa v Bratislave začali schádzať učitelia z celého Slovenska. Na svoje vlastné náklady, na úkor dovolenky, náhradného, či neplateného voľna nadšene a odhodlane nasávali svieži závan slobodného, otvoreného a zmysluplného učenia. Boli to skutoční hrdinovia, priekopníci vzdelávania na  základných školách na Slovensku. Nepodporení riaditeľmi škôl, kolegami, úradmi, razili cestu školským tunelom k vzdelávaniu 21.storočia.

Stovky ľudí vložili svoju energiu, čas, peniaze, sily, ba i zdravie do projektu, ktorý mal potenciál uskutočniť prevratné zmeny v našom školstve. Tie sa síce neudiali, ale naštartovať proces inovácií v základnom školstve sa podarilo. Inovatívne, alternatívne  snahy vo vzdelávaní za posledné tri desaťročia vychádzajú zo základov, ktoré títo učitelia položili v rokoch 1990 – 2004. Napriek sťaženým pracovným podmienkam, chýbajúcej  politickej vôli a podpore spoločnosti pokračovala modernizácia vzdelávania aj potom, len v oveľa pomalšom tempe a s  menším zapojením učiteľov.

Súčasný dopyt po modernom vzdelávaní otvára cestu novým aktivitám. Už nie je a nebude možné politicky ani spoločensky tento stav ignorovať.  Inovatívne vyučovanie je u nás roky komplexne spracované a overené. Podmienky pre jeho aplikáciu do bežnej školskej praxe musia zabezpečiť kompetentní. Ale to najdôležitejšie, čo spája inovatívne snahy z  konca minulého storočia so súčasnými,  dokážeme stále urobiť sami: Vytvárať zo škôl bezpečné prostredia dôvery. Funkčné vzťahy medzi žiakmi, učiteľmi a rodičmi sú nevyhnutným predpokladom akejkoľvek zmeny k lepšiemu.

Blížiaci sa september je novou príležitosťou. Chopme sa jej.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

CAPTCHA *

Najpopulárnejšie články za posledný mesiac:
Najnovšie články:
  • Dobrý učiteľ je ako dobrý záhradník

    Dobrý učiteľ je ako dobrý záhradník. S láskou pestuje svoje dietky rastlinky, stará sa o ne, záleží mu na každej jednej. Vytvára im špecifické podmienky podľa jednotlivých potrieb a nárokov. Chystá im pôdu s dostatkom živín, aby z nej mohli Čítať ďalej …

  • Láska, dôvera a rešpekt

    Inklúzia je proces, nie stav. Vyskytuje sa v prostrediach s dobre nastavenými vzťahmi. Tie si tvoríme sami. Od nás sa ich naučia tvoriť naše deti. Hovorí sa tomu zrkadlenie. Skutočná zmena školy tkvie vo vzťahoch, nie v učebných osnovách. Bezpečné Čítať ďalej …

  • Vzdelávacie štandardy zo slovenčiny a matematiky pre prvý stupeň ZŠ

    Zaujíma vás, čo by vaše dieťa malo vedieť zo slovenčiny a matematiky v prvom, druhom, treťom a štvrtom ročníku základnej školy? Viete, čo sú vzdelávacie štandardy a prečo sú v platnosti doterajšie aj upravené? Aby mohli žiaci pokračovať vo vzdelávaní Čítať ďalej …

  • Patrí písané písmo do prvej triedy?

    Prečo prvákov neteší písanie Len málo prvákov sa učí písať s radosťou. Na začiatku majú veľké očakávania, sú zvedaví, no s narastajúcim počtom písmen ich písanie prestane baviť. Mnohé šesťročné deti na zvládnutie učenia sa písať písaným písmom ešte psychicky Čítať ďalej …

  • Užívajte si svoje rodičovstvo, nie školský polrok

    Ak chcete nechať deťom užívať si detstvo, urobíte to najlepšie tak, že si s nimi užijete rodičovstvo. Rodičovská výchova nemá výnimky. Čas ani pandémia nezastaví. Nedá sa posunúť, ani odložiť na lepšie časy. Rutina denného režimu v uzavretom priestore dáva Čítať ďalej …