Vzdelávanie nielen v čase pandémie koronavírusu

Čo sa zmenilo a čo nie?

Zmenili sa vonkajšie znaky školy v našom ponímaní. Zúžil sa svet okolo nás. Zmena prišla náhle, nenaplánovali sme si ju. Zrazu akoby všetko, čo doteraz vo vzdelávaní platilo, stratilo svoj význam.

Nie je tomu tak. Práve naopak. Prehliadané a podceňované veci nadobudli svoj pravý význam a tie bezvýznamné sa ocitli samovoľne v úzadí. Príliš veľa pozornosti a dôležitosti sme za posledné roky venovali nezmyselne produkovanej školskej byrokracii. Počnúc hodnotiacimi normami až po prehľadnú štatistiku štatistického prehľadu.

Konečne prišiel rad na deti. Tie sa nezmenili. Zvedavé a hravé, vyžadujúce našu pozornosť, schopné do úmoru sa pýtať, skúmať mikrosvet, v ktorom sa práve nachádzame. Majú na to právo. My povinnosť. Nie preto, že musíme. Preto, že ich ľúbime. Chceme ich vybaviť do života čo najlepšie. Nevieme si dnes predstaviť, na akú budúcnosť ich máme pripraviť. Práve sme zistili, ako nás neobvyklá situácia dokáže zaskočiť. Pristihnúť nepripravených. S vedomím novej skúsenosti učme, vzdelávajme naše deti v tom, čo im v živote bude skutočne osožné.

Učme deti životným zručnostiam. Spolu s poznatkami a vedomosťami, ktoré im chceme odovzdať, trénujme zodpovednosť, samostatnosť, riešenie problémov, odvahu, schopnosť prekonávať prekážky, tímovú spoluprácu, trpezlivosť, vytrvalosť, vynaliezavosť, tvorivosť. Učme ich hýbať sa, tešiť sa zo života, používať zdravý rozum a zmysel pre humor. Učme ich láskavosti a empatii. Veďme ich k dôvere i kritickému mysleniu.

Dajme deťom do rúk nástroje prežitia dobrého života. To je najviac, čo môžeme pre ne spraviť.

 

 

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

CAPTCHA *

Najpopulárnejšie články za posledný mesiac:
Najnovšie články:
  • Inklúzia ako prirodzený jav

    Škola nie je špecializované laboratórium s umelými podmienkami. Pravidlá, ktoré v škole platia, majú byť univerzálne použiteľné v každodennom živote. Lebo pre deti je škola život. Trávia v nej príliš veľa času na to, aby si z nej do svojej budúcnosti neodniesli potrebné zručnosti. Čítať ďalej …

  • Domáce vzdelávanie školákov na žiadosť rodičov

    V článku sme aktuálne upravili a pre prehľadnosť vybrali z nižšie citovaného zákona len state týkajúce sa individuálneho vzdelávania  žiakov základnej školy na žiadosť rodičov na území Slovenska, v školách tu zriadených. Časová verzia predpisu účinná od 01.09.2021 do 31.12.2021 Čítať ďalej …

  • Domáce vzdelávanie je možné aj v materskej škole

    Domáce vzdelávanie môžu absolvovať okrem školákov aj predškoláci, prijatí na povinné predprimárne vzdelávanie. V článku uverejňujeme aktuálne znenie zákona 245/2008 Z.z. z 22. mája 2008 o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Časová verzia Čítať ďalej …

  • Domáce vzdelávanie školáka, ktorému zdravotný stav neumožňuje účasť na vzdelávaní v škole

    V článku sme pre prehľadnosť vybrali z nižšie citovaného zákona len state týkajúce sa individuálneho vzdelávania žiakov základnej školy, ktorým zdravotný stav neumožňuje zúčastňovať sa pravidelne vyučovania v škole. Zákon 245/2008 Z.z.z 22. mája 2008 o výchove a vzdelávaní (školský Čítať ďalej …

  • Dobré vzťahy sú viac, ako dobré vysvedčenie

    Horúci záver školského roka je tak, ako jeho celý priebeh, vyčerpávajúci. Zásadné je, aby sa deti v škole cítili spokojne a bezpečne. Unavení učitelia tiež. Láskavý prístup s pevnými pravidlami dá deťom pocit istoty a dospelých ochráni pred vlastným hnevom. Čítať ďalej …