Vzdelávanie nielen v čase pandémie koronavírusu

Čo sa zmenilo a čo nie?

Zmenili sa vonkajšie znaky školy v našom ponímaní. Zúžil sa svet okolo nás. Zmena prišla náhle, nenaplánovali sme si ju. Zrazu akoby všetko, čo doteraz vo vzdelávaní platilo, stratilo svoj význam.

Nie je tomu tak. Práve naopak. Prehliadané a podceňované veci nadobudli svoj pravý význam a tie bezvýznamné sa ocitli samovoľne v úzadí. Príliš veľa pozornosti a dôležitosti sme za posledné roky venovali nezmyselne produkovanej školskej byrokracii. Počnúc hodnotiacimi normami až po prehľadnú štatistiku štatistického prehľadu.

Konečne prišiel rad na deti. Tie sa nezmenili. Zvedavé a hravé, vyžadujúce našu pozornosť, schopné do úmoru sa pýtať, skúmať mikrosvet, v ktorom sa práve nachádzame. Majú na to právo. My povinnosť. Nie preto, že musíme. Preto, že ich ľúbime. Chceme ich vybaviť do života čo najlepšie. Nevieme si dnes predstaviť, na akú budúcnosť ich máme pripraviť. Práve sme zistili, ako nás neobvyklá situácia dokáže zaskočiť. Pristihnúť nepripravených. S vedomím novej skúsenosti učme, vzdelávajme naše deti v tom, čo im v živote bude skutočne osožné.

Učme deti životným zručnostiam. Spolu s poznatkami a vedomosťami, ktoré im chceme odovzdať, trénujme zodpovednosť, samostatnosť, riešenie problémov, odvahu, schopnosť prekonávať prekážky, tímovú spoluprácu, trpezlivosť, vytrvalosť, vynaliezavosť, tvorivosť. Učme ich hýbať sa, tešiť sa zo života, používať zdravý rozum a zmysel pre humor. Učme ich láskavosti a empatii. Veďme ich k dôvere i kritickému mysleniu.

Dajme deťom do rúk nástroje prežitia dobrého života. To je najviac, čo môžeme pre ne spraviť.

 

 

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

CAPTCHA *

Najpopulárnejšie články za posledný mesiac:
Najnovšie články:
  • Dobrý učiteľ je ako dobrý záhradník

    Dobrý učiteľ je ako dobrý záhradník. S láskou pestuje svoje dietky rastlinky, stará sa o ne, záleží mu na každej jednej. Vytvára im špecifické podmienky podľa jednotlivých potrieb a nárokov. Chystá im pôdu s dostatkom živín, aby z nej mohli Čítať ďalej …

  • Láska, dôvera a rešpekt

    Inklúzia je proces, nie stav. Vyskytuje sa v prostrediach s dobre nastavenými vzťahmi. Tie si tvoríme sami. Od nás sa ich naučia tvoriť naše deti. Hovorí sa tomu zrkadlenie. Skutočná zmena školy tkvie vo vzťahoch, nie v učebných osnovách. Bezpečné Čítať ďalej …

  • Vzdelávacie štandardy zo slovenčiny a matematiky pre prvý stupeň ZŠ

    Zaujíma vás, čo by vaše dieťa malo vedieť zo slovenčiny a matematiky v prvom, druhom, treťom a štvrtom ročníku základnej školy? Viete, čo sú vzdelávacie štandardy a prečo sú v platnosti doterajšie aj upravené? Aby mohli žiaci pokračovať vo vzdelávaní Čítať ďalej …

  • Patrí písané písmo do prvej triedy?

    Prečo prvákov neteší písanie Len málo prvákov sa učí písať s radosťou. Na začiatku majú veľké očakávania, sú zvedaví, no s narastajúcim počtom písmen ich písanie prestane baviť. Mnohé šesťročné deti na zvládnutie učenia sa písať písaným písmom ešte psychicky Čítať ďalej …

  • Užívajte si svoje rodičovstvo, nie školský polrok

    Ak chcete nechať deťom užívať si detstvo, urobíte to najlepšie tak, že si s nimi užijete rodičovstvo. Rodičovská výchova nemá výnimky. Čas ani pandémia nezastaví. Nedá sa posunúť, ani odložiť na lepšie časy. Rutina denného režimu v uzavretom priestore dáva Čítať ďalej …