Školstvo bez kultúry neprežije

Keď som písala šlabikárovú knižku, predstavovala som si, ako z nej bude deťom čítať umelkyňa, či umelec. Rozohrá emócie, vdýchne písmenám život, vtiahne nás do deja a vzbudí túžbu počúvať ďalej …

Bez umenia a kultúry školstvo neprežije.
Podržať umenie aj v náročnejších časoch je v záujme nás všetkých. Svojou poetikou nám to už niekoľko generácií odkazuje i známy český básnik František Hrubín. V jeho veršovanej detskej knižke o svrčkovi a mravcoch. Kým mravce v lete chystali zásoby na zimu, svrček sa o nič nestaral, len na husliach vyhrával. Keď prišla v zime na hladného svrčka ťažká chvíľa, mravce ho nenechali zahynúť. Priniesli ho k sebe domov a za hudbu, ktorou im v lete spríjemňoval prácu, sa mu odvďačili štedrou hostinou. Keď sa svrček posilnil požiadali ho, aby im opäť hral. Tentokrát do tanca a pre zábavu.

Spomeňme si, ako často sa v školách dožadujeme kultúrnosti. Chceme, aby sa deti vedeli “správať”. Umenie môže prispieť k výchove a rozvoju osobnosti detí viac, ako školské poriadky a poznámky. Ak dostane možnosť a podporu. Minimálne morálnu.

Pandémia koronavírusu obmedzila mnohé kultúrno-spoločenské aktivity.  Sme radi, že sme stihli vydanie knižky ešte v čase pred ňou. Ďakujeme prvej dáme nitrianskeho divadla, pani herečke Eve Pavlíkovej a majstrovi slova, pánovi spisovateľovi Tomášovi Janovicovi, že svojou prítomnosťou a charizmou urobili z jej privítania do života skutočný kultúrny zážitok.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

CAPTCHA *

Najpopulárnejšie články za posledný mesiac:
Najnovšie články:
  • Čas detstva a rodičovstva

    Koľko času má detstvo? Presne toľko, koľko času majú dospelí na to, aby im stihli pripraviť plný batôžtek detstva, z ktorého budú môcť čerpať v dospelosti. Nesmie byť deťom ťažký, ale určitú váhu by mať mal, aby vedeli, že ho Čítať ďalej …

  • Dobrý učiteľ je ako dobrý záhradník

    Dobrý učiteľ je ako dobrý záhradník. S láskou pestuje svoje dietky rastlinky, stará sa o ne, záleží mu na každej jednej. Vytvára im špecifické podmienky podľa jednotlivých potrieb a nárokov. Chystá im pôdu s dostatkom živín, aby z nej mohli Čítať ďalej …

  • Láska, dôvera a rešpekt

    Inklúzia je proces, nie stav. Vyskytuje sa v prostrediach s dobre nastavenými vzťahmi. Tie si tvoríme sami. Od nás sa ich naučia tvoriť naše deti. Hovorí sa tomu zrkadlenie. Skutočná zmena školy tkvie vo vzťahoch, nie v učebných osnovách. Bezpečné Čítať ďalej …

  • Vzdelávacie štandardy zo slovenčiny a matematiky pre prvý stupeň ZŠ

    Zaujíma vás, čo by vaše dieťa malo vedieť zo slovenčiny a matematiky v prvom, druhom, treťom a štvrtom ročníku základnej školy? Viete, čo sú vzdelávacie štandardy a prečo sú v platnosti doterajšie aj upravené? Aby mohli žiaci pokračovať vo vzdelávaní Čítať ďalej …

  • Patrí písané písmo do prvej triedy?

    Prečo prvákov neteší písanie Len málo prvákov sa učí písať s radosťou. Na začiatku majú veľké očakávania, sú zvedaví, no s narastajúcim počtom písmen ich písanie prestane baviť. Mnohé šesťročné deti na zvládnutie učenia sa písať písaným písmom ešte psychicky Čítať ďalej …