Písmeno A ako Amálka / inšpiratívna metodika

PÍSMENO A
Rozprávková časť, strana 6-7 ilustrácia a text. Ilustračná fotografia – ananásové pole v Thajsku.
Motivačná časť:
Rozhovor o menách detí v triede a začiatočných písmenách mien.
Zoznámenie sa s dievčatkom menom Amálka a jej rodinou podľa vnútornej dvojstrany obalu knižky. Rozhovor o svojej rodine.
Najefektívnejšie učenie je učenie cez emócie. Preto venujme pozornosť naladeniu a vtiahnutiu detí do deja, do učenia. Deti sa uvoľnia, sú vnímavé a nám sa s nimi dobre spolupracuje.
Aplikačné úlohy:
  • Spočítaj koľkokrát je v texte slovo AMÁLKA.
  • Spočítaj v texte všetky červené písmená. Prečítaj ich.
  • Nájdi farebné rozdiely v štyroch/troch slovách AMÁLKA.
  • Nájdi dvojicu úplne rovnako vytlačených slov.
  • Vymenuj na obrázku všetky veci, ktoré sa začínajú na písmeno A. Ktoré z nich máte doma, u starých rodičov, u kamarátov?
  • Vymenuj rozdiely medzi ananásom a avokádom. Na aké ovocie sa podobá avokádo?
  • Na aké zviera sa podobá antilopa? Zisti, kde žijú albatrosy a čím sú zaujímavé.
  • Vysvetli rozdiel medzi akváriom a bazénom
  • Odpovedz na poslednú Amálkinu otázku.
  • Porozprávaj: Už si niekedy dlho cestoval? Kam? Čo tam bolo zaujímavé?
  • Vymenuj rozdiely medzi autom a autobusom.
  • Spočítaj na obrázku všetko ovocie.
  • Spočítaj na obrázku všetky živočíchy.
  • Koľko druhov živočíchov je na obrázku?
  • Sú všetky rovnaké? Čím sa líšia? Čo majú spoločné?
  • Vymysli k obrázku ďalšie otázky. Pýtaj sa.
  • Nájdi a prečítaj nahlas v texte päť písmen A, šesť písmen a, štyri písmená á.
  • Nájdi v texte slovo bez písmena a.
  • Nájdi v texte vetu, v ktorej nie je ani jedno a.
  • Vytlieskaj slová po slabikách: ananás, zaspáva, garáž, zatvárajú, Amálka.
  • Zívajte nahlas: Áááá.
  • Znázorni pohyb antilopy, albatrosa a andulky a aligátora
  • Hráme sa
    ako asociácie
    Túto hru majú deti ozaj radi, baví ich vymýšľať 
    Odpovede nijako nehodnotíme, deťom môže prísť na um čokoľvek.  Je to hra. Ale nie samoúčelná.
    Rozvíjame myslenie, pohotovosť, tvorivosť a fantáziu.
    Keď sa ju hrajú častejšie, prídu samé na to, že hľadáme súvislosti.
    Povedz, čo ti príde ako prvé na um, keď sa povie slovo:
    andulka
    ananás
    albatros
    auto
    autobus
    akvárium
    antilopa
    avokádo
    atlas
     Zaujímavé je porovnať odpovede, keď sa deti pozerajú na ilustráciu v knižke a keď nie. Pri pozeraní sa na obrázok sú deti istejšie a ich odpovede pohotovejšie, ako keď si majú slovo v mysli len predstaviť.
  • Zavádzame pravidlo úcty/nevysmievania sa a podporiť v deťoch zvedavosť, túžbu vedieť viac, môžeme so šlabikárovou knižkou napríklad takto:
    PÍSMENO strana 6 -7
    Sedíme s deťmi v kruhu, čítame im text, deti pozorujú ilustráciu.
    • Diskusia, príklady otázok:
    Kto vie/chce zopakovať, čo sa Amálka pýtala? Čo ju zaujímalo?
    Kto vie/chce odpovedať na Amálkine otázky?
    Čo ste si všimli, čo sme o Amálke zistili? Že je zvedavá.
    Je dobré byť zvedavým? Prečo?
    Čo znamená – Kto sa veľa pýta, veľa sa dozvie.
    Dá sa zvedavosť nakresliť? Alebo inak vyjadriť?
    A kto je zvedavý, čo budeme v škole robiť?
    Dežko, Julka, …. teba, čo zaujíma? Čo sa chceš v škole naučiť?
    Kto sa chce naučiť to, čo povedal Ferko?
    Kto má nápad, čo by sme ešte v škole mohli robiť?
    Čo povedali rodičia Amálke, keď sa toľko pýtala?
    Čo znamená: “… láskavo sa tato s mamou smeje”.
    Čo znamená, keď je niekto láskavý?
    Dá sa láskavosť nakresliť? Alebo inak vyjadriť, ukázať? Ako?
    Ako sa správame k tomu, koho máme radi?
    • Reflexia
    Čo sme dozvedeli, že budeme v škole robiť?
    Čo sa chceme v škole naučiť?
    Ako sme sa cítili, keď sme sa k sebe láskavo správali?
    Prečo je pre nás dobré sa k sebe láskavo správať?
    • Ocenenie
    Skôr, ako vyzveme deti, aby si vyjadrili navzájom ocenenia, musíme ich to naučiť.
    Ďakujem deti, cítila som sa medzi vami príjemne.
    Páčilo sa mi, keď sme sa rozprávali.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

CAPTCHA *

Najpopulárnejšie články za posledný mesiac:
Najnovšie články:
  • Čas detstva a rodičovstva

    Koľko času má detstvo? Presne toľko, koľko času majú dospelí na to, aby im stihli pripraviť plný batôžtek detstva, z ktorého budú môcť čerpať v dospelosti. Nesmie byť deťom ťažký, ale určitú váhu by mať mal, aby vedeli, že ho Čítať ďalej …

  • Dobrý učiteľ je ako dobrý záhradník

    Dobrý učiteľ je ako dobrý záhradník. S láskou pestuje svoje dietky rastlinky, stará sa o ne, záleží mu na každej jednej. Vytvára im špecifické podmienky podľa jednotlivých potrieb a nárokov. Chystá im pôdu s dostatkom živín, aby z nej mohli Čítať ďalej …

  • Láska, dôvera a rešpekt

    Inklúzia je proces, nie stav. Vyskytuje sa v prostrediach s dobre nastavenými vzťahmi. Tie si tvoríme sami. Od nás sa ich naučia tvoriť naše deti. Hovorí sa tomu zrkadlenie. Skutočná zmena školy tkvie vo vzťahoch, nie v učebných osnovách. Bezpečné Čítať ďalej …

  • Vzdelávacie štandardy zo slovenčiny a matematiky pre prvý stupeň ZŠ

    Zaujíma vás, čo by vaše dieťa malo vedieť zo slovenčiny a matematiky v prvom, druhom, treťom a štvrtom ročníku základnej školy? Viete, čo sú vzdelávacie štandardy a prečo sú v platnosti doterajšie aj upravené? Aby mohli žiaci pokračovať vo vzdelávaní Čítať ďalej …

  • Patrí písané písmo do prvej triedy?

    Prečo prvákov neteší písanie Len málo prvákov sa učí písať s radosťou. Na začiatku majú veľké očakávania, sú zvedaví, no s narastajúcim počtom písmen ich písanie prestane baviť. Mnohé šesťročné deti na zvládnutie učenia sa písať písaným písmom ešte psychicky Čítať ďalej …