Písmeno A ako Amálka / inšpiratívna metodika

PÍSMENO A
Rozprávková časť, strana 6-7 ilustrácia a text. Ilustračná fotografia – ananásové pole v Thajsku.
Motivačná časť:
Rozhovor o menách detí v triede a začiatočných písmenách mien.
Zoznámenie sa s dievčatkom menom Amálka a jej rodinou podľa vnútornej dvojstrany obalu knižky. Rozhovor o svojej rodine.
Najefektívnejšie učenie je učenie cez emócie. Preto venujme pozornosť naladeniu a vtiahnutiu detí do deja, do učenia. Deti sa uvoľnia, sú vnímavé a nám sa s nimi dobre spolupracuje.
Aplikačné úlohy:
  • Spočítaj koľkokrát je v texte slovo AMÁLKA.
  • Spočítaj v texte všetky červené písmená. Prečítaj ich.
  • Nájdi farebné rozdiely v štyroch/troch slovách AMÁLKA.
  • Nájdi dvojicu úplne rovnako vytlačených slov.
  • Vymenuj na obrázku všetky veci, ktoré sa začínajú na písmeno A. Ktoré z nich máte doma, u starých rodičov, u kamarátov?
  • Vymenuj rozdiely medzi ananásom a avokádom. Na aké ovocie sa podobá avokádo?
  • Na aké zviera sa podobá antilopa? Zisti, kde žijú albatrosy a čím sú zaujímavé.
  • Vysvetli rozdiel medzi akváriom a bazénom
  • Odpovedz na poslednú Amálkinu otázku.
  • Porozprávaj: Už si niekedy dlho cestoval? Kam? Čo tam bolo zaujímavé?
  • Vymenuj rozdiely medzi autom a autobusom.
  • Spočítaj na obrázku všetko ovocie.
  • Spočítaj na obrázku všetky živočíchy.
  • Koľko druhov živočíchov je na obrázku?
  • Sú všetky rovnaké? Čím sa líšia? Čo majú spoločné?
  • Vymysli k obrázku ďalšie otázky. Pýtaj sa.
  • Nájdi a prečítaj nahlas v texte päť písmen A, šesť písmen a, štyri písmená á.
  • Nájdi v texte slovo bez písmena a.
  • Nájdi v texte vetu, v ktorej nie je ani jedno a.
  • Vytlieskaj slová po slabikách: ananás, zaspáva, garáž, zatvárajú, Amálka.
  • Zívajte nahlas: Áááá.
  • Znázorni pohyb antilopy, albatrosa a andulky a aligátora
  • Hráme sa
    ako asociácie
    Túto hru majú deti ozaj radi, baví ich vymýšľať 
    Odpovede nijako nehodnotíme, deťom môže prísť na um čokoľvek.  Je to hra. Ale nie samoúčelná.
    Rozvíjame myslenie, pohotovosť, tvorivosť a fantáziu.
    Keď sa ju hrajú častejšie, prídu samé na to, že hľadáme súvislosti.
    Povedz, čo ti príde ako prvé na um, keď sa povie slovo:
    andulka
    ananás
    albatros
    auto
    autobus
    akvárium
    antilopa
    avokádo
    atlas
     Zaujímavé je porovnať odpovede, keď sa deti pozerajú na ilustráciu v knižke a keď nie. Pri pozeraní sa na obrázok sú deti istejšie a ich odpovede pohotovejšie, ako keď si majú slovo v mysli len predstaviť.
  • Zavádzame pravidlo úcty/nevysmievania sa a podporiť v deťoch zvedavosť, túžbu vedieť viac, môžeme so šlabikárovou knižkou napríklad takto:
    PÍSMENO strana 6 -7
    Sedíme s deťmi v kruhu, čítame im text, deti pozorujú ilustráciu.
    • Diskusia, príklady otázok:
    Kto vie/chce zopakovať, čo sa Amálka pýtala? Čo ju zaujímalo?
    Kto vie/chce odpovedať na Amálkine otázky?
    Čo ste si všimli, čo sme o Amálke zistili? Že je zvedavá.
    Je dobré byť zvedavým? Prečo?
    Čo znamená – Kto sa veľa pýta, veľa sa dozvie.
    Dá sa zvedavosť nakresliť? Alebo inak vyjadriť?
    A kto je zvedavý, čo budeme v škole robiť?
    Dežko, Julka, …. teba, čo zaujíma? Čo sa chceš v škole naučiť?
    Kto sa chce naučiť to, čo povedal Ferko?
    Kto má nápad, čo by sme ešte v škole mohli robiť?
    Čo povedali rodičia Amálke, keď sa toľko pýtala?
    Čo znamená: „… láskavo sa tato s mamou smeje“.
    Čo znamená, keď je niekto láskavý?
    Dá sa láskavosť nakresliť? Alebo inak vyjadriť, ukázať? Ako?
    Ako sa správame k tomu, koho máme radi?
    • Reflexia
    Čo sme dozvedeli, že budeme v škole robiť?
    Čo sa chceme v škole naučiť?
    Ako sme sa cítili, keď sme sa k sebe láskavo správali?
    Prečo je pre nás dobré sa k sebe láskavo správať?
    • Ocenenie
    Skôr, ako vyzveme deti, aby si vyjadrili navzájom ocenenia, musíme ich to naučiť.
    Ďakujem deti, cítila som sa medzi vami príjemne.
    Páčilo sa mi, keď sme sa rozprávali.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

CAPTCHA *