PÍSMENO A
Rozprávková časť, strana 6-7 ilustrácia a text. Ilustračná fotografia – ananásové pole v Thajsku.
Motivačná časť:
Rozhovor o menách detí v triede a začiatočných písmenách mien.
Zoznámenie sa s dievčatkom menom Amálka a jej rodinou podľa vnútornej dvojstrany obalu knižky. Rozhovor o svojej rodine.
Najefektívnejšie učenie je učenie cez emócie. Preto venujme pozornosť naladeniu a vtiahnutiu detí do deja, do učenia. Deti sa uvoľnia, sú vnímavé a nám sa s nimi dobre spolupracuje.
Aplikačné úlohy:
-
Spočítaj koľkokrát je v texte slovo AMÁLKA.
-
Spočítaj v texte všetky červené písmená. Prečítaj ich.
-
Nájdi farebné rozdiely v štyroch/troch slovách AMÁLKA.
-
Nájdi dvojicu úplne rovnako vytlačených slov.
-
Vymenuj na obrázku všetky veci, ktoré sa začínajú na písmeno A. Ktoré z nich máte doma, u starých rodičov, u kamarátov?
-
Vymenuj rozdiely medzi ananásom a avokádom. Na aké ovocie sa podobá avokádo?
-
Na aké zviera sa podobá antilopa? Zisti, kde žijú albatrosy a čím sú zaujímavé.
-
Vysvetli rozdiel medzi akváriom a bazénom
-
Odpovedz na poslednú Amálkinu otázku.
-
Porozprávaj: Už si niekedy dlho cestoval? Kam? Čo tam bolo zaujímavé?
-
Vymenuj rozdiely medzi autom a autobusom.
-
Spočítaj na obrázku všetko ovocie.
-
Spočítaj na obrázku všetky živočíchy.
-
Koľko druhov živočíchov je na obrázku?
-
Sú všetky rovnaké? Čím sa líšia? Čo majú spoločné?
-
Vymysli k obrázku ďalšie otázky. Pýtaj sa.
-
Nájdi a prečítaj nahlas v texte päť písmen A, šesť písmen a, štyri písmená á.
-
Nájdi v texte slovo bez písmena a.
-
Nájdi v texte vetu, v ktorej nie je ani jedno a.
-
Vytlieskaj slová po slabikách: ananás, zaspáva, garáž, zatvárajú, Amálka.
-
Zívajte nahlas: Áááá.
-
Znázorni pohyb antilopy, albatrosa a andulky a aligátora
-
Hráme saA ako asociácieTúto hru majú deti ozaj radi, baví ich vymýšľaťOdpovede nijako nehodnotíme, deťom môže prísť na um čokoľvek. Je to hra. Ale nie samoúčelná.
Rozvíjame myslenie, pohotovosť, tvorivosť a fantáziu.
Keď sa ju hrajú častejšie, prídu samé na to, že hľadáme súvislosti.Povedz, čo ti príde ako prvé na um, keď sa povie slovo:andulkaananásalbatrosautoautobusakváriumantilopaavokádoatlasZaujímavé je porovnať odpovede, keď sa deti pozerajú na ilustráciu v knižke a keď nie. Pri pozeraní sa na obrázok sú deti istejšie a ich odpovede pohotovejšie, ako keď si majú slovo v mysli len predstaviť. -
Zavádzame pravidlo úcty/nevysmievania sa a podporiť v deťoch zvedavosť, túžbu vedieť viac, môžeme so šlabikárovou knižkou napríklad takto:PÍSMENO A strana 6 -7Sedíme s deťmi v kruhu, čítame im text, deti pozorujú ilustráciu.
-
Diskusia, príklady otázok:
Kto vie/chce zopakovať, čo sa Amálka pýtala? Čo ju zaujímalo?Kto vie/chce odpovedať na Amálkine otázky?Čo ste si všimli, čo sme o Amálke zistili? Že je zvedavá.Je dobré byť zvedavým? Prečo?Čo znamená – Kto sa veľa pýta, veľa sa dozvie.Dá sa zvedavosť nakresliť? Alebo inak vyjadriť?A kto je zvedavý, čo budeme v škole robiť?Dežko, Julka, …. teba, čo zaujíma? Čo sa chceš v škole naučiť?Kto sa chce naučiť to, čo povedal Ferko?Kto má nápad, čo by sme ešte v škole mohli robiť?Čo povedali rodičia Amálke, keď sa toľko pýtala?Čo znamená: „… láskavo sa tato s mamou smeje“.Čo znamená, keď je niekto láskavý?Dá sa láskavosť nakresliť? Alebo inak vyjadriť, ukázať? Ako?Ako sa správame k tomu, koho máme radi?-
Reflexia
Čo sme dozvedeli, že budeme v škole robiť?Čo sa chceme v škole naučiť?Ako sme sa cítili, keď sme sa k sebe láskavo správali?Prečo je pre nás dobré sa k sebe láskavo správať?-
Ocenenie
Skôr, ako vyzveme deti, aby si vyjadrili navzájom ocenenia, musíme ich to naučiť.Ďakujem deti, cítila som sa medzi vami príjemne.Páčilo sa mi, keď sme sa rozprávali. -